Bacalah.. Bacalah dengan nama Tuhanmu..

Thursday, December 4, 2008

betul bukan kita yang menentukan sama ada syurga atau neraka.. apa yang aku bgtau cuma peringatan.. sedang Allah memberitahu "...tinggalkan perkataan yang berbekas dijiwa mereka". lagipun sudah terang lagi bersuluh dalam al-quran bahawa yang dosa itu neraka pahala itu syurga.. bukan senang untuk ke syurga, bukan susah untuk ke neraka.. kdg2 sebab benda kecik kita boleh masuk ke neraka.

"maka apakah mereka tidak memerhatikan al-quran? Kalau kiranya al-quran itu bukan dari Allah. Tentulah terdapat byk percanggahan didalamnya" an-nisa`82.

dan diketahui umum dosa fitnah lagi besar dari dosa membunuh mengikut dalil quran dosa membunuh adalah :


"dan barangsiapa membunuh dgn sengaja , maka balasannya neraka JAHANNAM, kekal didalamnya, Allah murka, dan mengutuknya serta disediakan azab yang maha besar" an-nisa` ayat 93.

jadi kalau sudah begini akibat dosa membunuh bagaimana pula fitnah yang sedia maklum dosanya lebih besar dari membunuh? fikirkan2 lah kalian..

kita semua punya kawan2... tapi kita harus sedar diantara kawan2 kita akan ada mengajak ke syurga dan juga ke neraka...

dalil quran dalam surah annas
".. dari golongan jin dan manusia"

bermakna syaitan itu terdiri dari golongan jin dan manusia? bagaimana seorg yang beriman boleh membuat tuduhan buruk pada orang lain sedangkan dia bukan dalam keadaan teraniaya?? iman itu percaya dgn hati, berucap dgn lidah, berbuat dgn perbuatan.. hilang satu sifat ini maka hilanglah iman..

aku x akan sesekali mempertahankan kawan2 aku yang melakukan kesalahan.. aku cuma menasihati.
sabda nabi SAW, kullil haq walau kana murron. bercakap benar walaupun pahit sekalipun..

dan kita harus ingat degree bukan segala2nya.. ilmu itu bukan pada pointer, bukan pada catatan diatas kertas.. kalaulah degree tu mampu dibawak masuk kedalam kubur then tunjuk pada malaikat yang kita ada degree, then malaikat pun lepaskan kita sebab ada degree, itu lain crite... budak2 pun tahu, didalam kubur yang tinggal hanya amalan soleh.... len la kalau kita ni hidup kerana dunia..

ada sstgh orng baru grad, dpat dean list tapi dia punya seronok mcm dia sorng je yang dapat mcm tu.. x betul mcm tu.. kesyukuran bukan pada ucapan syukur itu.. tapi pada perbuatan.. kerana iman itu , membenarkan, mmengucap dan membuat... bgamana nak dikatakan bersyukur kalau hukum tuhan dia mungkiri??

ada sstgh orng juga x reti nak menilai lagi antara dunia dan akhirat.. mempertahankan kesalahan ada lah serupa dgn membuat kesalahan itu sendiri..

aku nak ingatkan balik kat sini:

"DOSA FITNAH, GHIBAH ADALAH DOSA TAK TERAMPUN OLEH ALLAH MELAINKAN ORNG YANG DIANIAYA!"

dan hanya orng yang betul2 di aniaya yang layak untuk menyebarkan ghibah, bukan kawan2 dia... faham? ni kan pelik, orng yang mengaku dianiaya tu xde pulak nak kecoh2, tapi kawan2 dia yang lebih2....

nabi SAW dah ingatkan,
dunia akhir zaman ni fitnah itu akan menjadi wabak yang tak dapat dibendung, dengan tanda2 akhir zaman dah muncul sekarang ni.. ramadhan baru2 ni pun, beberapa kejadian tulisan al-quran hilang, dan ilmu faraid dah mula dilupakan, murtad menjadi2...

hidup ini bukan untuk dunia, tapi dunia untuk akhirat..

barangsiapa mahukan dunia, dia beroleh dunia.. barangsiapa mahukan akhirat dia akan beroleh akhirat, barang siapa memilih keduanya dia akan dapat keduanya, tapi, akan ramai memilih dunia.... itu hakikat..

moga2 satu hari nnt, anda semua akan sedar dari kesilapan ni,anda seharusnya meminta maaf pada insan yeng dah anda aniaya....

1 comments:

Al-Razi said...

"laa yadhulul jannata qataatun"
maksudnya: "tidak akan masuk syurga orang yang suka memfitnah"
(Hadith sahih riwayat Bukhari dan Muslim)

 
Setangkai Rasa Seindah Bicara - Design by: Searchopedia convertido para o Blogger por TNB