Hari Arafah- 9 Zulhijjah

Sunday, December 7, 2008

Semoga Allah SWT memberkati semua umat Islam didunia.

Padang Arafah juga telah mencatat peristiwa pertemuan pertama diantara Adam dan Hawa setelah diusir angkara Iblis laknatullah. Selama 40 tahun terpisah.. Hukuman Allah bagi mereka.Ramai antara kita lupa, sejarah ibadat wukuf adalah berkaitan dengan peristiwa ini.

Di padang arafah detik kelahiran umat manusia bermula...

Sempena hari arafah ini, marilah kita umat islam sedar dari kesilapan lalu..

Setiap dari kita pernah melakukan dosa, pernah melakukan kesilapan, kerana Allah SWT menciptakan manusia dengan penuh kedhaifan, yang menjadi ukuran bukan ijazah, bukan harta, tapi yang menjadi ukuran adalah iman dan takwa bukan?

Maafkan sesama kita... kita sama2 hidup didunia, bernafas dgn udara yang sama, berjalan diatas bumi yang sama, berbumbungkan langit yang sama, makan dari rezeki Allah yang sama dan berikrar dengan syahadah yang sama...

"Dan jika dua puak daripada orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah antara keduanya; jika salah satunya berlaku melampau terhadap yang lain, maka perangilah puak yang melampau itu sehingga mereka kembali mematuhi perintah Allah; jika mereka kembali patuh, maka damaikanlah antara keduanya dengan adil, serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sebenarnya orang-orang yang beriman itu bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat” (Surah al-Hujurat: ayat 9-10).

0 comments:

 
Setangkai Rasa Seindah Bicara - Design by: Searchopedia convertido para o Blogger por TNB